Regióny Žilina

Pri obstarávaní dopravcov môže vzniknúť veľký tlak na znižovanie miezd

Ilustračné foto. Zdroj: TASR / DPA

ŽILINA – Uplatňovanie kritéria najnižšej ceny ako hlavného kritéria pri verejných súťažiach na poskytovateľov dopravných služieb v prímestskej a mestskej doprave môže vyvolať veľký tlak na znižovanie miezd. Predstavitelia Odborového zväzu (OZ) KOVO na to upozornili v stredu na brífingu v Žiline.

 

Podpredsedníčka Rady OZ KOVO a zároveň hlavná kolektívna vyjednávačka Monika Benedeková pripomenula, že vo vyšších územných celkoch (VÚC) sa do roku 2023 uskutočnia verejné súťaže na nových dopravcov na poskytovateľov dopravných služieb v prímestskej aj mestskej doprave. “Vo vyhlásených verejných súťažiach namietame predovšetkým kritérium najnižšej ceny. Zákon o verejnom obstarávaní už dnes umožňuje nastaviť kritériá aj inak, nielen podľa najnižšej ceny. Pretože to potom vyvoláva automaticky tlak na znižovanie miezd,” povedala Benedeková.

Problémom je aj nerešpektovanie výsledkov kolektívnych vyjednávaní

Ďalším problémom je podľa nej nerešpektovanie výsledkov kolektívnych vyjednávaní existujúcich dopravcov. “Ak sa na verejnom obstarávaní zúčastní dopravca, ktorý nemá žiadnu kolektívnu zmluvu, je v konkurenčnej výhode. Dokáže cenovú ponuku postaviť nižšie ako dopravca, ktorý kolektívnu zmluvu má. V takom prípade zamestnanci, pokiaľ prechádzajú k novému dopravcovi, dostávajú pracovné ponuky s nižšími pracovnoprávnymi štandardmi. To vedie k celkovému znižovaniu štandardov zamestnancov dopravy,” skonštatovala Benedeková.

“V podmienkach verejných obstarávaní a najmä v zmluvách VÚC s dopravcami sú zvýšenia miezd, ktoré budú akceptované ako ekonomicky oprávnený náklad, upravované rôzne. Niekde je zohľadnená indexácia rastu priemernej mzdy v národnom hospodárstve. Plus index rastu priemernej mzdy len v odvetví doprava a logistika. Ale opäť bez zohľadnenia výsledku kolektívneho vyjednávania. Čiže, ak my sa dohodneme na vyššom raste, tak percentá navyše, nad indexáciu stanovenú v zmluve, už nebudú akceptované ako ekonomicky oprávnený náklad u týchto dopravcov,” vysvetlila Benedeková.

Predseda Rady OZ KOVO Emil Machyna zdôraznil, že odborári nikdy nebudú súhlasiť so vznikom sociálneho dumpingu. “Budeme burcovať ľudí, aby sa bránili. Nevylučujeme ani protestné zhromaždenia, ani štrajky v rámci kolektívneho vyjednávania. Lebo to je jediná cesta, ktorej rozumejú zamestnávatelia, vláda alebo tí, ktorí rozhodujú o verejných financiách. Lebo nie je možné ísť len s najnižšou cenou. Treba určite zohľadniť aj sociálne štandardy ľudí. Nemôžeme mať pokles reálnych miezd. To je cesta, ktorá je zlá. HDP rastie, produktivita rastie, ale mzdy idú stále dole,” dodal Machyna.