Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

VAROVANIE pre MOTORISTOV: Tankovanie v Poľsku má svoje riziká, dokonca vám môžu zhabať auto

BRATISLAVA – Lacný benzín a potraviny v Poľsku a Maďarsku odštartovali na Slovensku nákupnú turistiku, aká nemá v Európe obdoby. Ale po prvom pozitívnom ohlase u našich severných a južných susedov je tu obrovské rozčarovanie, hnev a mediálna hystéria namierená proti slovenským motoristom.

 

Od 1. februára platí v Poľsku nulová DPH na potraviny, pričom pri benzíne a nafte klesla DPH z 23 % na 8 %, čo znížilo ceny motorových palív o 25 centov na liter a viac. Opatrenie platí polroka. Kým na Slovensku zaplatíte za liter nafty minimálne 1,44 Eur a za liter benzínu 1,53 EUR v Poľsku je to 1,20 respektíve 1,19 EUR. V Maďarsku je to na úrovni 1,33 EUR. Aj preto zobrali Slováci čerpacie stanice v Poľsko doslova útokom a to čo tam predvádzali v posledných týždňoch je zahanbujúce. Tankovať začali do všetkého čo dokázali odviesť a viaceré čerpacie stanice za našimi hranicami „vysušili“ do poslednej kvapky. V Zakopanom, Nowom Targu či v Jablonke už niekoľkokrát došli zásoby paliva a museli ich na niekoľko hodín zavrieť. To samozrejme vyvolalo medzi Poliakmi poriadne dusno a nahnevané reakcie.

 

Vývoj cien pohonných látok je na Slovensku nepriaznivý. ZDROJ: STATdat.

Všetky články

“To, čo robia niektorí nezodpovední slovenskí vodiči, je nielen nezákonné – pretože okrem plnej nádrže majú právo v kanistroch navyše prevážať maximálne 60 litrov benzínu či nafty –, ale hlavne mimoriadne nebezpečné. Plná tisíclitrová plastová nádrž, určená pôvodne na vodu, môže pri preprave (pohonných látok) na prívesnom vozíku či v interiéri vozidla vybuchnúť a spôsobiť nielen nepredstaviteľné materiálne škody, ale aj ohroziť životy ľudí. Ak by došlo k dopravnej nehode, hrozí explózia s tragickými následkami,” povedala Anna Grzesiaková z krakovskej Inšpekcie cestnej dopravy pre český portál novinky.cz. Poľská polícia aj inšpekcia tak začali na hraničných priechodoch kontrolovať všetky vozidlá so slovenskými značkami. Aj keď do Poľska chodia tankovať aj Česi a Nemci, no tí sa tu nesprávajú ako kobylky.

 

Tankovanie benzínu a nafty v Poľsku bez obmedzenia sa pre slovenských motoristov skončilo. ZDROJ: topspeed.sk

Pri tankovaní v Poľsku by ste preto mali vedieť jednu dôležitú vec. Na povinnosť platiť spotrebnú daň za všetky ďalšie kanistre, nádoby, bandasky, sudy, v ktorých prevážate pohonné hmoty. Bezplatné prevážanie stoviek až tisícov litrov nafty alebo benzínu je preto nezákonné. Ako upozorňuje topspeed.sk podľa aktuálne platnej legislatívy je možné cez hranice prepravovať (okrem paliva v nádrži) maximálne 60 litrov benzínu alebo nafty v dvoch ďalších kanistroch, tie však musia plniť požiadavky stanovené európskymi predpismi. Aj preto si napríklad česká colná správa pripravila na kontroly mobilný veľkokapacitný röntgen a bez servítky hovorí o zabavovaní áut. Zákon stanovuje, že je možné na územie Českej republiky dopravovať pohonné hmoty pre osobné účely v bežných vstavaných nádržiach vozidla, a navyše najviac 20 litrov bez toho, aby musel byť dokazovaný pôvod pohonných hmôt niektorým z daňových dokladov,“ povedala topspeed.sk Hana Pudičová, hovorkyňa Colnej správy ČR.

 

Tankovanie benzínu a nafty v Poľsku bez obmedzenia sa pre slovenských motoristov skončilo. ZDROJ: topspeed.sk

 „V Česku reguluje dovoz palív zákon o spotrebných daniach č. 353/2003 Sb. a tamojší colníci sa rozhodli pri jeho vymáhaní vytiahnuť na motoristov zbrane ešte trochu ťažšieho kalibru ako u nás. Pri dopravných kontrolách na hraniciach budú vybavení „špeciálnymi kontrolno-technickými prostriedkami a mobilným veľkokapacitným röntgenom“, ktorý dokáže naraz zosnímať celý automobil. Pri väčšom než povolenom množstve dovážaného paliva budú colníci vyžadovať doklad o predaji, respektíve potvrdenie o doprave, pričom úradníci tvrdia, že účtenka vystavená poľskými čerpacími stanicami spravidla všetky požadované dáta neobsahuje,“ informuje topspeed.sk.

 

Tankovanie benzínu a nafty v Poľsku bez obmedzenia sa pre slovenských motoristov skončilo. ZDROJ: topspeed.sk

Ale čo v prípade, ak vodič pri kontrole požadované doklady nepredloží? „Ak budú dopravované pohonné hmoty v nadlimitnom povolenom množstve, môže byť zo strany Colnej správy Českej republiky pristúpené k zabaveniu pohonných hmôt a v špecifických prípadoch môže dôjsť aj k zabaveniu dopravného prostriedku. S majiteľom pohonných hmôt následne Colná správa ČR bude viesť konanie, ktoré môže skončiť sankciou prepadnutia zadržaných vecí, a je domeraná spotrebná daň, upozorňujú českí colníci. Podobne je tomu aj v Maďarsku, kde obmedzili množstvo predaja základných pohonných látok s regulovanou cenou na takmer sto čerpacích staniciach. Do Maďarska začali totiž chodiť nakupovať lacný benzín a naftu nielen zo Slovenska, ale už aj z Rakúska. Na mnohých čerpacích staniciach preto obmedzili množstvo natankovaných pohonných hmôt na desať litrov, alebo za deň môže plnú nádrž natankovať iba šesť vozidiel.